Morten Rudå
OSLO
Utdannet skuespiller ved The American Academy of Dramatic Arts og som teaterpedagog på Kunsthøgskolen i Oslo (khio.no). Underviser i Sanford Meisner teknikk på Bachelorstudiet i jazzdans på Khio og har undervist generelt siden 1996. Har også undervist i rolleformidling ved Norges Dansehøyskole, Bårdar og Musikkteaterhøyskolen.
Last ned min CVFagområder
- Film
- Monologarbeid
- Musikkteater
- Revy
- Skuespillerteknikk
- Teater
- Tekst
Aktiv i følgende fylker:
- Hele landet
Med tanke på ulike teaterfag underviser jeg i:
SKUESPILLERTEKNIKK
Sanford Meisners repetisjonsteknikk. Meisner var en av de store teaterguruene i USA på lik linje med Stella Adler og Lee Strasberg. Alle var de på tredvetallet medlem av The Group Theatre som underviste i skuespillerteknikk som opprinnelig kommer fra Konstantin Stanislavskys lære. Meisner videreutviklet teknikken som ble kjent som Meisnerteknikken som er mest kjent for: ”God skuespillkunst er: Å reagere oppriktig og spontant på motspilles atferd fra øyeblikk til øyeblikk”. Han utviklet repetisjonsteknikken som går ut på å repetere motspillers replikker og motsatt til naturlig tale oppnås. Effekten av dette og hvor merkbart mer naturlig replikkene blir, kjennetegner denne teknikken. Teknikken er lettfattelig og kan undervises på en helg og tanken er at medlemmer, instruktør eller teaterleder kan dra tilbake til sitt lag å undervise i dette.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanford_Meisner
1.
Studentene får innføring i repetisjonsteknikken til Meisner og deltar aktivt på gulvet. Dette bidrar til at medspillerne er ens sikkerhetsnett, noe som vil si at de vil du skal lykkes. Dette eliminerer ofte angsten for å ”drite” seg ut. Videre oppøver det hukommelsen og kan hjelpe med å minske sjenanse.
2.
Det arbeides med rekvisitt som via repetisjonsteknikken bidrar til naturlig tale ved at man utfører en aktivitet under imaginære omstendigheter. Derfor vil studentene ofte oppleve at det gir dem ”fotfeste”. Ved hjelp av en uavhengig aktivitet eller rekvisitt fører man fokus over på motspiller, noe som igjen bidrar til fint naturlig samspill.
3.
Studentene får i oppgave å lage romplan eller skisse til sine imaginære omstendigheter og får i oppgave med å møblere sitt ”hjem” med personlige eiendeler som det er mulig å ta med hjemmefra. Igjen for å oppnå et personlig forhold til sitt rom og utvikle romfølelse. Det legges i tillegg vekt på å finne forfatteres nøkkelord i et gitt manus, samt starte arbeid med å bygge opp en rolle ved å finne eller gi rollen ”bagasje” i forhold til for eksempel å skrive en minibiografi eller bakgrunnshistorie.
Det blir så utdelt korte scener hvor man jobber med Meisner teknikken for eventuell visning for de andre elevene på kurset.
Tekst
Rudolf von Labanteknikk som tekstredskap, en teknikk som har vist seg å være uhyre hjelpsom for bl.a. sangere. Ved innføring av Labans bevegelsesteknikk utvikler studentene et nytt redskap for behandling av tekst. Dette erstatter selvsagt ikke vanlig tekstanalyse. Dette gir sansene en annerledes måte å arbeide med tekst på som ikke går på det intellektuelle, men mer på et følelsesmessig plan. Det er frigjørende for kropp og sinn og tilbakemeldinger fra elevene tyder på at de opplever dette som noe som virkelig fungerer, spesielt for dansere fordi de allerede har god kroppsbeherskelse. Formidlingsevnen blir testet og utviklet og gir nye redskap for studentene i å behandle tekst. (Underviser fast dramapedagogstudenter PPU på Kunsthøgskolen i dette.)
Formålstrening
Studentene får innblikk i hva det vil si å ha et formål i en scene eller en sang. Hva ønsker man å oppnå i en scene eller i en sang? Ved formålstrening vil studentene få merke hvordan skifte av ”formål” kan forandre uttrykket radikalt og hvordan de kan hjelpe seg selv til å uttrykke seg på en klar og tydelig måte. Formålstreningen har også vist seg å bidra til å eliminere ”scenenerver”. Denne teknikken er spesielt effektiv med hensyn til å gi dansere/artister et godt scenisk uttrykk. Andre ord som ofte benyttes om denne teknikken er ”handlingsveb” eller på engelsk: objectives. . (Underviser fast dramapedagogstudenter PPU på Kunsthøgskolen i dette.)
Romutforskning
Studentene jobber med romutforskning som hjelper å få et forhold til interiøret i scenen. De arbeider fysisk med dette og skaper derved et troverdig hjem. Dette for å få publikum ”inn i deres verden”. Det bidrar til følelsesmessig forhold til rom og et detaljrikt kjennskap til interiøret eleven befinner seg i. Dette kan oppleves som ny teknikk som også hjelper med å minske evt. scenenerver. Det jobbes grundig med denne teknikken for at studentene skal få et skikkelig “fotfeste” hvor målet er å virkelig “bo” i dette interiøret (evt. eksteriøret)
Personforhold
Kjennskap til motspillers fysiske reaksjoner. De oppøver trygghet i forhold til motspiller og øker sin egen bevissthet til for eksempel fysisk nærhet. De utøves på en slik måte at det aldri oppleves som at man blir for nærgående eller for nærme ens egen intimsone. Øvelsene er svært effektiv for å skape troverdighet for to utøvere som skal spille et kjæreste- eller ektepar.
Scenearbeid.
Studentene jobber med scener fra tradisjonelt teater, musikaler eller operetter. Dette gjør de via Sandford Meisner teknikken, igjen for å gjøre replikkene naturlige og ikke ”spilt eller agert”. Dette arbeidet kan kombineres med kurs hvor man lærer Sanford Meisners repetisjonsteknikk. Dersom det ønskes scenearbeid for musikalteater er dette selvsagt også mulig.
Auditionsteknikk. Sang, monolog, scene. Mange teaterlag har medlemmer som ønsker å gjøre audition ved enten teaterskoler eller musikalakademier. Et helgekurs i auditionteknikk har vist seg å være fruktbart nettopp med tanke på disse medlemmene.
Revykurs. Revyskuespillertrening i form av sketsj, sang, monolog, samt å skrive en revysketsj, sang, monolog. Et godt eksempel var et revykurs på Valderøya hvor vi i løpet av en helg klarte å stable 13 revynumre/sanger på beina. Dette ble et godt utgangspunkt for laget å jobbe videre med.
NB! Alle studentene/medlemmene vil få utdelt et kompendium ved starten av kurset dersom det er ønskelig. Da kurset er av praktisk art vil man kunne oppleve at teoretiske deler av kompendiet som vanskelig å forstå. Noen av øvelsene kan på papir oppleves som abstrakte eller direkte barnlige. Studentene må gå igjennom øvelsene rent praktisk for å forstå teorien bak øvelsene. Derimot tyder tilbakemeldinger på at kompendiet har vært til stor hjelp for elevene etter endt kurs.
Antall økter og hvordan kurset legges opp finnes det flere modeller for og kan legges til rette etter behov.
Morten Rudå, Desember 2016
https://www.youtube.com/watch?v=1ok4uzg0_mI
https://www.youtube.com/watch?v=ixIQ6WCZ-hQ
REGI
Norges Dansehøyskoles 50 års jubileum (90 aktører) Riksscenen
Aristokattene Kolben Kulturhus
Trønderbrura (nominert til Årets beste teaterforestilling ’09) Nord-Trøndelag Teater
Som Perler På En Snor… Galeiscenen
Con Amores julekonsert Nordberg kirke, Oslo
Kvinner på Kornet – solokabaret med Torunn Meyer Varden Teater, Oslo
Før Eller Senere – kabaret med Torunn Meyer og Aina Lundby Potpurriet, Oslo
Showkolade – en musical highlights forestilling m/120 stk Kongsvinger Amatørteater
Diesel og Karbonade m/ Ottar Big Hand Johansen Nordland Teater
Andrew Lloyd Webber konsert m/bl.a. Elisabeth Andreassen Fauske, Mo og Namsos
The Best of Broadway Mons Petter Festival, Fauske
The Sixties Show m/ Hanne Krogh Mons Petter Festival, Fauske
Tete a tete med Jeanette Dukkernikkerne, Bodø
String of Pearls Kinoteatret, Mo i Rana
West Side Story Brønnøysund VGS
INSTRUERT FOR TV
Ladies But Gentlemen, Norsk Montreux bidrag NRK
Ladies Night NRK
KOREOGRAFI
Danger Dinosaurs 13th Street Rep, New York
Flaggermusen Trondheim Opera
It ain’t necessarily Gershwin m/ Kari Bremnes Oslo Jazzhus
Romeo og Julie Nordland Teater
Den Lille Nye “
Tang mellom tærn’, himmel i håret “
West Side Story Brønnøysund VGS
18 internasjonale moteshow i bl.a. New York, Milano, Bankok Alex Creative Team
Alle Great Garlic Girls showene fra 1981 til 1987 inkl. MGP `86 Dizzie, Regnbuen, Pilen m.fl.
KOREOGRAFI FOR FILM
Drømmeslottet Mefistofilm
Hotel St. Pauli “
Bryllupsfesten “
KOREOGRAFI FOR TV
Norske bidragene 1986 (internasjonalt) 1988 norsk finale Melodi Grand Prix, NRK
Miss Norway 1988 Sky Channel
UNDERVISNING
Kunsthøgskolen i Oslo – drama for jazzdanserne 2. og 3. klasse
Refr. Merete Lingjærde, Tel: 22 99 55 00
Norges Dansehøyskole
Refr. rektor Ann Kristin Norum, Tel.: 23 24 18 05
Titan teaterskole – rolleutvikling for 2. klasse
Refr. Jim Hart, Tel.: 22 22 05 54
Bårdarakademiet – juniorakademiet og Treider
Refr. Freddy Haugan, Mobil: 90183552
John Robert Powers Nordic –leder for dramaavd.
Refr. Tore Aasheim, Mobil: 41473830
The American Academy of Dramatic Arts, fra 1996
Refr. Meg McSweeney, Tlf.: 1 215 4932233
Utdannelse
Kunsthøgskolen i Oslo – praktisk pedagogisk utdanning i teater, teaterpedagog juni 2007.
The American Academy of Dramatic Arts, New York – Bachelor Degree + Academy Acting Company. Medlem: American Actor’s Equity
Drama – Thelma Carter, Jackie Bartone, Barry Snider, Keith Johnstone, Sturgis Warner, Nathan George, Anne Meek, Sigmund Sæverud. Stephen Hutton, Kari Arnesen, Tove Ilsaas m.fl.
Sang – Rigmor Tarøy, Anders Fastborg, Ian Adam, Sara Louise Lazarus, John Baylis, Royce Twitchell, Alice Cannon m. fl.
Spesielle ferdigheter
Snakker flytende dansk, amerikansk og britisk. Noe svensk og tysk og fransk. Utdannet maskør.
Førerkort. Macintosh og PC bruker. Kunstnerisk rådsmedlem NT ’91.
KIRK DOUGLAS STIPENDET * AMERICAN SCANDINAVIAN SOCIETY PRISEN
Best Male Actor – Foreign Film (Mørke Sjeler) Melbourne Film Festival MUFF, Australia.