Mine Nilay Yalcin
Oslo
Hei :) Jeg heter Mine Nilay Yalcin, er 34 år gammel og utdannet skuespiller fra Nordic Black Express i Oslo, gikk ut i 2007. De siste ti årene har jeg arbeidet som freelancer innenfor scenekunst; med egne prosjekter, som skuespiller, produsent og inspisient, men mest har jeg arbeidet som teaterinstruktør/regissør. Jeg har vært instruktør for bl.a. Kompani kWh, Nordic Black Ungdomsgruppe, Transformator, Nadderudrevyen og Opprop Teater. I tillegg har jeg undervist i improvisasjon og impulstrening samt teaterproduksjon ved Nordic Black Express teaterskole.
Blant de siste produksjonene jeg har regissert er "Fremtidens historie" av Christian Lollike, "Til lykke med dagen" av Jens Bjørneboe og "Kongen er Kongen" av Saddallah Wannous og "Asfaltpuls, paranoia som faen i solnedgang".
Se gjerne min CV for mer informasjon om min arbeidserfaring.
Last ned min CVFagområder
- Barne- og ungdomsteater
- Fra idé til forestilling
- Improvisasjon
- Monologarbeid
- Produksjonsledelse
- Skuespillerteknikk
- Teater
Aktiv i følgende fylker:
- Oslo
- Vestfold
Instruksjon/Regi for teaterproduksjoner – både ungdom og voksne. (klassiske tekster, moderne tekster, ide-forestilling, revy, m.m)
Kurs innenfor improvasjon, impulstrening og ensembletrening.
Kurs innenfor skuespillerteknikk og monologarbeid.
Kurs innenfor produksjonsledelse, produsentarbeid, koordinering m.m.
Dramaturgi, bearbeidelse av tekst og oversettelser.
Jeg har en variert bakgrunn som teaterinstruktør i 10 år med ungdoms- og voksengrupper. Jeg har jobbet med ulike typer teatergrupper; kompanier, ungdomsteatergrupper, revy, grupper med flerkulturell ungdom og voksne, med drama som motivasjon både for arbeid og skole og undervist på teaterskole.
Viktigst i mitt arbeid står ensemblet som enhet; gruppedynamikk og samarbeidet mot et felles mål. I arbeidet mitt bruker jeg ofte impulstrening, improvisasjon og debatt/refleksjon som virkemidler i den scenekunstneriske prosessen.
Jeg er opptatt av samtidsdramatikk og moderne dramatikk, ensemblearbeid og refleksjon rundt det kunstneriske arbeidet. Slik jeg ser det er teaterproduksjonen en solidarisk prosess som må ha rom for utforskning, tabber og sprenging av grenser. Jeg er opptatt av å skape trygge rom der man tør å strekke seg langt for å oppnå spennende resultater.
Iscenesettelse er også et arbeid som handler om interessante tolkninger, bilder, metaforer og symbolbruk. Jeg bruker som oftest vårt eget samfunn og nåtiden som inspirasjon til iscenesettelsene, som jeg (i samarbeid med ensemblet) senere rekonstruerer, tolker og skaper nye sceniske bilder ut av.
Jeg jobber mye med det fysiske teateret i arbeidet med skuespillerne og teksten. Jeg er opptatt av rytme, dynamikk, tempo og handlinger – og bruker dette som virkemidler i arbeidet med skuespillerne.
Teater er hardt arbeid, og det kreves mye av alle parter for å få på plass en produksjon. Derfor er jeg også opptatt av tilstedeværelse og utfordrer dem jeg jobber med på utholdenhet og innsats i teaterrommet.
I tillegg til instruktørerfaring har jeg hatt ledelse på mange produksjoner, bearbeidet og omskrevet flere tekster til produksjoner og også gjort oversettelser. Jeg har også mye erfaring som koordinator etter å ha jobbet både for Rampelysfestivalen og Dramatikkens hus.
Referanser kan oppgis ved henvendelse.