Bence Molnár
Inderøy
Jeg er Bence Molnár, en ungarsk skuespiller, regissør og produsent, med undervisningserfaring. Jeg bor i Inderøy med min norske kone og vår ett år gammel sønn.
Å undervise, formidle kunnskap, nyttige erfaringer og positive visjoner til kommende generasjoner har alltid vært en viktig del av livet mitt. Jeg har hatt flere anledninger til å holde workshops, kurs og dramaklasser for barn og unge, der jeg alltid har funnet en felles stemme med dem gjennom lekenhet og humor. Samtidig har ansvarsfølelsen min alltid oppmuntret meg til å være perfeksjonist, ettersom jeg mener at utdanning er en av våre viktigste oppgaver hvis vi ønsker å leve i et bedre samfunn.
Oppveksten på en steinerskole har bidratt vesentlig til min tilnærming til hvert enkelt barn med individuell oppmerksomhet, der jeg prøver å finne ut hva han eller hun er god til og hvordan han eller hun kan utvikle seg mest effektivt gjennom sin entusiasme. Og under Paolo Antonio Simioni har jeg kunnet utvikle denne pedagogiske metoden, som er basert på personlig oppmerksomhet.
Last ned min CVFagområder
- Barne- og ungdomsteater
- Dans og koreografi
- Improvisasjon
- Monologarbeid
- Performance
- Skuespillerteknikk
- Teater
Aktiv i følgende fylker:
- Nord-Trøndelag
- Nordland
- Sør-Trøndelag
Jeg tar oppdrag som instruktør/pedagog og regissør. Jeg tilbyr workshoper, kurs, og veiledning.
Workshoper og kurs:
- Karakterbygging – utforsk kompleksitet og den indre følelsesverdenen
Å oppnå en autentisk spillestil gjennom nøyaktig karakterbyggning. For meg er den mest effektive metoden for å nærme seg karakteren den som er basert på Stanislavskij-tradisjonen og videreutviklet av Paolo Antonio Simioni, og som hjelper oss til å bli kjent med, forstå og beherske karakterens funksjon så detaljert som mulig. Jo mer skuespilleren kan levendegjøre karakteren på en kompleks og mangefasettert måte, desto mer autentisk blir forestillingen, og desto morsommere blir det for publikum å se den utenfra. En rekke lekne teknikker og øvelser hjelper skuespilleren til å utdype sin forståelse, og ved å prøve dem ut kan man raskt gjøre store fremskritt og få stor gjennomslagskraft. Øvelsene er for det meste individuelle, men kan også brukes i en gruppeworkshop på følgende måte: Deltakerne jobber individuelt med øvelsene, mens andre observerer fra utsiden og gir tilbakemeldinger, slik at metoden kan oppleves både innenfra og utenfra.
2. Nullpunktsteknikken
Nullpunktsteknikken er en enkel, men effektiv teaterteknikk som kan brukes universelt. Den kan brukes i alle sjangre, men er spesielt effektiv for komiske karakterer. Den hjelper både tilskueren til å følge med og nyte handlingen på scenen, og skuespilleren til å utdype sin prestasjon. Scenisk handling er på sitt reneste når du gjør én ting av gangen og fokuserer all din oppmerksomhet på den ene tingen. Som for eksempel små barn som leker med en bamse: Hele verden rundt dem forsvinner, for dem er det bare bamsen som eksisterer. Og i det øyeblikket de ser en mer interessant leke, forsvinner også bamsen, og så leker de bare med den nye leken.
En enkel øvelse vil hjelpe deg til å mestre denne typen oppmerksomhet og indre disiplin på samme tid, og til å prøve ut hvordan nullpunktsteknikken kan hjelpe deg til å skille ulike handlinger ytterligere fra hverandre. Den bidrar også til å styrke skuespillerens energi og konsentrasjon, og til å gjøre talen og/eller handlingen til en konsekvens av tanken.
3. Generell skuespillerassistanse – tilpasset den aktuelle oppgaven
Etter å ha vært involvert som skuespiller og regissør i skapelsen av en lang rekke ulike sjangre og stilarter de siste ti årene, er jeg overbevist om at jeg kan gi nyttig assistanse innen alle scenekunstområder, enten det dreier seg om klassisk, realistisk drama, komedie, improvisasjon, figurteater, revy eller andre musikk- og danseforestillinger.
- Scenebygging med cubansk salsakoreografi
I tillegg til årene på universitetet underviste jeg parallelt i cubansk salsa og bachata, og fikk senere anledning til å kombinere denne dansen med teaterforestillinger på scenen. Jeg kan selvfølgelig også undervise i cubansk salsa og bachata uten det teatrale aspektet.
- Improvisasjonsteater og spill
Jeg kan tilby en rekke improvisasjonsleker som er både utviklende og underholdende, enten som en del av en sporadisk eller regelmessig økt.
- Dukketeaterscener med enkle «mark-dukker» – laget av svamp
Dette er en av de mest effektive måtene å komme seg fra dukkemakeri til dukkebruk på kort tid. Disse svampormene er tross alt veldig enkle å lage og deretter veldig lette å lære å bruke effektivt. Den mest praktiske måten å lære seg det grunnleggende om dukkemakeri og dukkespill.
Dans
I tillegg til årene på universitetet underviste jeg parallelt i cubansk salsa og bachata, en gang i uken i to år. Det var en veldig blandet gruppe mennesker, unge og gamle. Etter det hadde jeg også flere individuelle timer.
Og i 2020 underviste jeg lærere på en steinerskole i Ungarn i salsakoreografi i forbindelse med en avslutningsseremoni.
Teater
Etter å ha tatt regelmessige improvisasjonstimer på universitetet, var jeg fra 2020 til 2021 medlem av improvisasjonskompaniet Grund Theater i Budapest, der jeg fremførte improvisasjonsleker med amatørskuespillere og profesjonelle skuespillere på ukentlig basis.
I 2017 skapte vi forestillingen Chekhov: Seagull med fire profesjonelle skuespillere, fire dramalærere og fire 19-20 år gamle amatørskuespillere. Jeg var medregissør og hjalp skuespillerne med å instruere dem. I tillegg ga jeg flere individuelle coachingtimer (med dikt, monologer, sang) for unge mennesker som søkte seg til teaterhøgskolen.
Etter at jeg ble kunstnerisk leder i 2020, holdt jeg regelmessig dramaworkshops for barn i alderen 8-15 år.
Etter å ha deltatt på flere av hans workshops, ble jeg i 2023 med i Paolo Antonio Simionis EuAct-team, der jeg 2-3 ganger i året deltar som Paolos assistent i hans masterclass-workshops, der hjelper jeg også deltakerne individuelt i deres skuespillerforberedelser.